تکامل، فرگشت، تاریخ پیشاتمدن، انسان خردمند، یوال هراری، همه در پادکست ناوکست

تکامل، فرگشت، تاریخ پیشاتمدن، انسان خردمند، یوال هراری، همه در پادکست ناوکست

تکامل، فرگشت، تاریخ پیشاتمدن، انسان خردمند، یوال هراری، همه در پادکست ناوکست

شاید شما هم این سوال براتون پیش اومده باشه که چرا ما انسان ها این قدر با سایر جانوران فاصله داریم و مثل سایر حیوانات انواع گونه ها نداریم. مثلا چرا هیچ حیوان دیگری در روی کره زمین نیست که مثلا، قادر به حرف زدن کمی ابتدایی تر از انسان ها باشد، یا بتواند برای خودش تمدن دست و پا کند. نزدیک ترین حیوان به ما انسان ها، شامپانزه و انواع میمون ها هستند که باز هم فاصله ی بسیار زیادی دارند و این وسط، خلاء خیلی خیلی بزرگی از تکامل دیده می شود.
چند وقتی است که پادکستی ساخته می شود که به این سوال جواب می دهد.

پادکست ناوکست، در واقع از روی کتاب انسان خردمند، نوشته ی یوال هراری ساخته می شود. قبل از اینکه با این پادکست آشنا بشوم، از دیدن معرفی این کتاب چنان هیجان زده شده بودم که این معرفی رو در یک پستی در کانال تلگرام قرار دادم، و توضیح دادم که با وجود اینکه در این کانال قرار نیست به معرفی کتاب بپردازیم، ولی این کتاب این قدر جالب به نظر می آید که دلم می خواهد به همه معرفیش کنم.

معرفی کتاب که در کانال به اشتراک گذاشته بودم رو در این لینک بخونید:

به شدت توصیه می کنم این نوشته ی خوب برای معرفی این کتاب را از دست ندهید، خواندن این نوشته، خود ارزش افزوده ای در بر دارد که به ما می گوید چرا واجب و لازم است تاریخ را بدانیم و چرا به طور خاص، خواندن این کتاب، کمک بزرگی به ما می کند برای فهم بشر و زندگی و تمدنش، و وضعیت امروزه ی خودمان. و البته مگر به علتی غیر از این است که تاریخ می خوانیم؟

در قسمتی از این معرفی، صدرا خلاصه ای از توضیحات کتاب در مورد گونه های مشابه انسان را توضیح می دهد: “هراری میگوید: حقیقتی که ما پنهان میکنیم این است که شش گونه‌ انسان وجود داشته و گونه‌ی ما (انسان خردمند) تنها یکی از شش گونه است. چرا این را پنهان میکنیم؟ دو دلیل. یکی این که خاص بودن و توهمان را زیرسوال میبرد.

دو این که شاید میخواهیم آنچه را که برسر پسرعمو‌هایمان آورده‌ایم را پنهان کنیم. چند احتمال هست. ممکن است همه آن‌ها را قتل عام کرده باشیم و کشته باشیم(در طول تاریخ باقی گونه‌های جانوری را هم هرجا که رفتیم تقریبا از بین بردیم). یک احتمال دیگرهم این است که با آن ها زاد و ولد کرده باشیم و ترکیب شده باشیم.”

اغلب قسمت های این معرفی آن قدر جذاب هستند که دلم می خواد همه شان را اینجا کپی پیست کنم! اما خودداری می کنم و بار دیگر شما را به خواندن اصلن متن توصیه می کنم.

و اما اگر شما هم مثل من فراغتی برای خواندن کتاب، چه به انگلیسی چه ترجمه اش به فارسی پیدا نکرده باشید، می توانید از گوش دادن به پادکست ناوکست ذوق زده شوید.

پادکست ناوکست از آن دست پادکست هایی است که باید تمام اپیزودهای آن را به ترتیب گوش کنید. و شاید گاهی لازم باشد چند باره گوش کنید. هر قسمت از این اپیزودها کوتاه تر از 30 دقیقه هستند و آن قدر با اطلاعات هیجان انگیز پر شده اند که اصلن متوجه نمی شوید این زمان چگونه می گذرد. تا الان که این یادداشت رو می نویسم، (23 مهرماه 97) ده قسمت از ناوکست منتشر شده و داستان به جاهای خیلی خیلی جالبی رسیده.

در توییتر پادکست ناوکست در مورد این پادکست چنین توضیح داده شده: برای کمک به درک #هویت انسان، روایت من از تاریخچه مختصر بشر، نوشته یووال هَراری را بشنوید.

و روشن، هدف خودش رو از ساختن این پادکست ، این عنوان می کند که انسان ها متوجه بشوند چیزی به نام تفاوت نژادی، مذهبی، جنسیتی و … وجود ندارد و هیچ کدام از این هویت ها باعث برتری عده ای از آدم ها نسبت به بقیه نیست، یا حتی شاید نیست به سایر جانداران روی کره ی زمین. پادکست ناوکست را “روشن آبادی” می سازد، و “کریشنا مهاجر” که هر دو ساکن استرالیا هستند، آن را ادیت می کند. اگر دوست داشته باشید، می توانید روشن و کریشنا را با این آی دی ها در توییتر دنبال کنید:

@krishna_moha , @Roshan_abady

اگر می خواهید ناوکست را در توییتر دنبال کنید:

لینک ناوکست روی Castbox:

من بعد از گوش دادن به قسمت دوم ناوکست، انسان آشپز، یادداشتی در موردش در کانال نوشتم که لینکش رو اینجا می ذارم:

و اما پاره ای از توییت ها در مورد این پادکست رو اینجا ببینید:

و کلی دیگه از این گونه تعریف ها! فعلا به این مشت نمونه ی خروار بسنده می کنیم.

ناوکست، ترجمه ی خود روشن از متن انگلیسی است و با ترجمه ای که در بازار ایران موجود است تفاوت دارد، نظر یکی از مخاطبین پادکست در مورد این ترجمه:

چند مورد از تویید هایی که به عنوان نقدهایی که به این پادکست وارد شده، در مورد نحوه ی اجراست که ترجیح می دهم اینجا قرارشون ندم، به این علت که تلاش دارم متقاعدتون کنم این پادکست رو گوش کنید، در مورد خوبی و بدی اجرا هم خودتون تصمیم بگیرید. (البته که بی طرف نیستم 🙂 و خودم هم موقع گوش دادن پادکست اصلن متوجهشون نشدم، پس بعید نیست شما رو هم اذیت نکنه.

امیدوارم با این همه توضیحات، متقاعدتون کرده باشم که حتما ناوکست رو دنبال کنید.

در پست بعدی، یادداشت کوتاه تلگرامی خودم رو که بعد از شنیدن قسمت دوم این پادکست نوشتم، و لینک تلگرامش رو هم وسط همین پست گذاشتم، قرار می دم.

 

اگه براتون سواله چطوری پادکست ها رو گوش کنید یه سری به این پست بزنید با کدوم اپ یا پلتفرم پادکست گوش می دید؟

رادیو لاله در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام

اکانت توییتر

اکانت اینستاگرام

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.