با کدوم اپ یا پلتفرم پادکست گوش می دید؟

با کدوم اپ یا پلتفرم پادکست گوش می دید؟

اپلیکیشن‌های گوش دادن به پادکست (اپ پادکست)

چند هفته پیش در توییتر نظر پادکست سازان و پادکست گوش کن ها رو پرسیدم که تجربه شخصیشون رو در استفاده از اپلیکیشن های گوش دادن به پادکست بنویسند. پاسخ هایی که داده شد خیلی متنوع بود، در این پست سعی می کنم یه جمع بندی ازشون داشته باشم، که شما اگر تازه به جمع پادکست گوش کن ها پیوستید، بتونید با خوندن این نظرات اپلیکیشنی که براتون مناسب تر هست رو انتخاب کنید، یا اگر از قبل گوش می دادید و از یکی از این پلتفرم ها یا اپ ها استفاده می کردید، ممکنه متوجه بشید که اون یکی براتون جذاب تره یا امکاناتش به درد بخور تره.

کست باکس (Cast Box)، اپلیکیشن کست باکس. یکی از محبوب ترین هاست.
قابلیت دانلود داره، نوتیف می ده و می شه نظر داد. پادکست های ایرانی و خارجی رو می شه باهاش گوش داد، اما ایرانی هایی هستند که در کست باکس پیدا نمی شن.
یکی از کاربران که ورژن اندروید کست باکس رو استفاده می کنه، بهش امتیاز 75 از 100 داده و گفته که ازش راضیه. کاربر دیگه ای هم از تعداد پادکست های فارسی که در کست باکس هستند ابراز رضایت کرده و از یوزر فرندلی بودنش (لطفا یک عبارت فارسی مناسب براش پیشنهاد بدید) تعریف کرده.

نسخه ی اندروید و IOS هم داره و از جمله اپلیکیشن های پر طرفدار IOS ای ها است. امکان به اشتراک گذاشتن یه پادکست یا حتی لیستی از پادکست ها با دیگران هم از جمله مزیت هاشه. اما یکی از کاربرها گفته که امکانت تنظیم سرعت نداره. من الان فرصت بررسی کردن صحت این ادعا رو ندارم، اگر شما چیزی می دونید لطفا بهم بگید. یکی از دوستان هم گفته که پوسترهای بعضی پادکست ها رو نمی تونه با کست باکس ببینه.

یکی دیگه از پرطرفدارها، پادکست ادیکت است. (Podcast Addict) که خودم هم ازش استفاده می کنم. یکی از دوستان اشاره کرده که پادکست ادیکت تبلیغاتش کمه. من از اپ های دیگه استفاده نکردم به شخصه که بتونم مقایسه کنم و اصلن نمی دونم وضعیت تبلیغات توی اون ها چه طوره، اما گویا یکی از معایب کست باکس در مقایسه با پادکست ادیکت، پر تبلیغات بودنشه.

کاربر دیگری هم گفته که پادکست ادیکت دانلود منجر خوبی داره. شخصی سازی و تنظیمات پادکست هم که جزو بدیهیات است. و از یوزرفرندلی بودنش هم تعریف شده البته پادکست ادیکت مثل کست باکس امکانی برای نظر دادن نداره. کلن پادکست ادیکت و کست باکس جزو بسیار پر طرفدارها هستند و زیاد با هم مقایسه شده اند.

گوگل پادکست (Google Podcast):منظور اپ پادکست گوگل که باز هم خودم مشتریش هستم. یکی از کاربرها که دلش می خواد پادکست ها رو دانلود کنه و داشته باشه، با گوگل دانلودشون می کنه (فکر کنم منظورش اپ گوگل پادکست باشه). در مورد گوگل پادکست امکان دنبال کردن تعداد زیادی پادکست فارسی و غیر فارسی از جذابیت هاست و خیلی از کاربرها، از جمله خودم، از شسته و رفته بودن UI (رابط کاربری) صحبت کردند، یا به عبارت ساده تر تجربه ی کاربری آسان و کم دردسر

. من از گرافیک و شکل و قیافه اش هم راضی هستم. یک ویژگی دیگه اش اینه که اگر اپیزود پادکستی رو متوقف کرده باشید، و دوباره پخش کنید، از چند ثانیه قبل از زمان توقف بازپخش رو شروع می کنه که این باعث می شه یادتون بیاد کجای ماجرا بودید. ولی خب برای اینکه بتونید روی گوشیتون پادکست ها رو سابسکرایب کنید، باید به اکانت گوگلتون اجازه دسترسی بدید و شاید نخواهید این کار رو بکنید، چون می دونید که، با این کار جیمیل و کانتکت ها و بقیه ی پلتفرم های دیگه با اکانت گوگلتون نه فقط روی گوشی، بلکه روی لپ تاپ و هر دستگاه دیگری که دارید به هم وصل می شن.

از طرفی، بعضی از پلتفرم ها مثل گوگل پادکست چنان وفاداری ای معمولا ایجاد می کنند که کاربرها ترجیح می دهند منتظر بمونند پادکست ها روی این پلتفرم بیان تا اینکه برای گوش دادن به پادکست خاصی ناچار بشن پلتفرم جدیدی رو امتحان کنند.

اپ بعدی، اُور کست (Over Cast) است. آقای پادکست پاراگراف، این اپلیکیشن رو رو چنان فصل الخطاب نامیده که من احساس می کنم در جا باید ده ستاره بهش داد. در توضیحش گفته که این اپ به سادگی شخصی سازی می شه، یعنی سرعت و فهرست و … رو می تونید بر اساس سلیقه خودتون تنظیم کنید.

همین طور گفتند که با اپل واچ هم خیلی راحت موقع رانندگی می شه ازش استفاده کرد. گویا تنها پادکستی که با اورکست راه نمیاد، پادکست جادیه به گفته ایشون. فکر می کنم منظور رادیو گیک باشه.دوستان IOS دار که جمیعا اولین انتخابشون اپلیکیشن پادکست اپل است. از جمله آقای پاپریکا (یکی از پادکست هایی که ایشالا یه موقعی معرفیش می کنیم) البته یه نفر هم گفته توی دانلود باگ داشته و الان به جاش از اور کست استفاده می کنه.

یکی از دوستان از اپی صحبت کرده که من جای دیگه اسمش رو نشنیدم به نام Podcast Republic. خیلی از مدیریت دانلود، ذخیره و پاک کردن این اپلیکیشن تعریف کرده، همین طور تنظیم سرعتش که از 1 تا 4 می شه تنظیم کرد و باعث می شه ایشون در طول روز بتونه 13-14 ساعت پادکست رو در 7 ساعت گوش بده (من به شخصه نمی تونم این حجم از اطلاعات رو در یک روز وارد ذهنم کنم)

خیلی ها از ساوندکلاود برای گوش دادن به بعضی از پادکست ها استفاده می کنند. خوبی ساوند کلاود اینه که فقط محدود به پادکست نمی شه و محتوای گوش دادنی دیگه تون مثل موسیقی، سخنرانی یا هر چیز دیگه رو می تونید اونجا ردیف کنید. البته بعضی از دوستان که با ساوند کلاود راحت نیستند هم شکایت کرده اند و گفته اند که بی خیال گوش دادن پادکست هایی می شن که به جز ساوند کلاود جای دیگه آپ لود نمی شن. (قابل توجه پادکست سازان محترم)

به اسپاتیفای هم اشاره شده. من راحتی اسپاتیفای برای پادکست گوش دادن رو نمی دونم ولی بیشتر برای موزیک استفاده می شه. به هر حال ساوند کلاود و اسپاتیفای، هر دو اپ هایی هستند که اگر بخواهید ترکیبی از پادکست و موزیک رو گوش کنید، می تونید ازشون استفاده کنید.

یکی دیگه از کاربرها هم گزینه ی عجیبی رو پیشنهاد داده که من تا به حال نشنیده بودم برای پادکست استفاده بشه، و اون هم اپلیکیشن VLC که ما تا الان برای دیدن ویدئو ازش استفاده می کردیم، بیشتر هم روی لپ تاپ.

گزینه بعدی، podbean است، دانلود اتوماتیک قسمت های جدید، تنظیم سرعت، حذف و مکث از امکاتاتشه که فکر می کنم روی بقیه اپ ها هم بود. من به شخصه از اپ پادبین استفاده نکردم فقط چند بار بعضی پادکست ها رو از روی خود سایتش گوش دادم. ولی تعداد پادکست های فارسیش قابل توجهه.

از Sticher هم نام برده شده که من اطلاعاتی در موردش ندارم، توضیحی هم ندادند ولی فکر می کنم شایسته ی توضیح بیشتری باشه.

کاربر دیگه ای player fm برای اندروید اشاره کرده. به کل این اپلیکیشن رو فراموش کرده بودم! از تجربه ی کاربری این اپ ابراز رضایت کرده و گفته که گیج کننده نیست و راحت می شه باهاش کار کرد، و یک مزیت دیگه اش هم این بود که فایل ها پادکستی که در اپ ها نبودند رو می شد دانلود و ایمپورت کرد.

خب و اما، ناملیک و شنوتو هم دو تا پلتفرم ایرانی هستند که کسی از کاربران بهشون اشاره نکرده بود. من مدت طولانی برای گوش دادن به خیلی از پادکست ها، مثل فردوسی خوانی از ناملیک استفاده کردم. محدودیت هایی داشت مثل اینکه امکان تنظیم سرعت رو نداری و اینکه وقتی یک پادکست تموم می شه، به جای اینکه بری اپیزود بعدی، می ره اپیزود قبلی، همین طور مشکلاتی هم در رابط کاربریش، اما من به خاطر اسم ناملیک، ایرانی بودنش و آشنا شدن با پادکست از طریق ناملیک، همچنان بهش وفادارم.

در مورد شنوتو باید بگم که تا حالا نتونستم از اپش استفاده کنم. برای لاگ این کردن دچار مشکل شدم با اکانتم و فعلن گیر کرده تا مشکل رو برطرف کنم.

نکته ی ثابت در مورد اغلب کاربرها اینه که برای اینکه بتونید پادکست هایی که می خواید گوش بدید رو پوشش بدید، معمولا نیاز به دو تا اپلیکیشن دارید. خود من به جز اپ های ایرانی، دو تا اپ دیگه روی گوشیم نصب دارم و خیلی از کاربرها هم همین رو عنوان کرده اند و مثلا گفته اند که برای این گروه از پادکست ها از فلان اپ، و برای بعضی دیگه از اپ دیگه استفاده می کنند.

البته فراموش نکنید که این نوشته در مورد گوش دادن به پادکست های فارسی نوشته شده و در مورد پادکست های انلگیسی یا زبان های دیگه نیست. همین طور، این ها پاسخ هایی بود که به سوال من در توییتر داده شد، وگرنه اپ های دیگری هم هستند که اینجا ازشون نام برده نشده و منم چون تجربه ای ندارم در موردشون نمی نویسم.

اگر شما هم از طریق دیگه ای به پادکست ها گوش می دید، پایین همین پست در ویرگول، یا در توییتر، در پاسخ به توییتم که لینکش این پایین هست، بهم بگید که از چه طریقی پادکست گوش می دید یا نظرتون در مورد چیزهایی که نوشتم چیه.

ممکنه این نوشته در آینده به طور مرتب با رسیدن اطلاعات جدید ویرایش بشه. امیدوارم کمکی به شما کرده باشه که بتونید اپلیکیشن مناسب خودتون رو انتخاب کنید.

https://twitter.com/LalehAbr/status/1053244721957650432

اپیزودهای رادیو لاله

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.