چه طور فهرست هایی از پادکست ها ایجاد و دنبال کنیم؟

چه طور فهرست هایی از پادکست ها ایجاد و دنبال کنیم؟

چه طور فهرست هایی از پادکست ها ایجاد و دنبال کنیم؟

در پست قبلی وب لاگ، نظر بعضی از اپ های پرطرفدار پادکست گوش دادن رو از دید کاربرای فارسی توییتر نوشتم. توی این پست، کمی اطلاعات بیشتری در مورد این اپلیکیشن های می نویسم که اون هم از زبان کاربران توییتر است و تجربه هنوز تازه ی خودم. اگر پستی قبلی رو نخوندید، می تونید در لینک زیر ببینیدش، و بعدش می رم سراغ اطلاعات تازه:

با کدوم اپ یا پلتفرم پادکست گوش می دید؟

همین اول کار بگم که این پست بیشتر در مورد اپلیکیشن کست باکس است و اگر شما کاربر این اپ هستید و با خصوصیاتش آشنایی دارید، ممکنه زیاد به دردتون نخوره.
طبق توصیه هایی خیلی زیادی که دوستان مختلف توییتری در مورد کست باکس کردند، این اپلیکیشن رو نصب کردم. با سرچ کردن ساده ی دو تا کلمه “فارسی” و “پادکست” در نوار جستجوی این اپ، به راحتی کلی پادکست فارسی پیدا شد. در گوگل پادکست و پادکست ادیکت که قبلن امتحان کرده بودم، نتیجه این قدر رضایت بخش نبود.

نکته خوبش این بود که بدون اینکه لازم باشه از صفحه سرچ بیرون بریم، می شه با یک کلیک ساده هر کدوم از پادکست ها رو فالو کرد، و هر کدوم رو که فالو کنید، تعدادی پادکست دیگه هم بهتون پیشنهاد می ده.

 

castbox1

 

 

وقتی برید توی صفحه پادکست های سابسکرایب شده تون، می تونید توی قسمت تنظیمات، برای پادکست ها تگ هایی قرار بدید. پادکست ها با توجه به این تگ ها، دسته بندی خواهند شد و این مزیت خیلی مهم کست باکس نسبت به بقیه اپلیکیشن هایی است که من تا حالا استفاده کردم. سایر کاربرها هم تا جایی که دیدم کلی از این قابلیت کست باکس راضی بوده اند، طوری که خیلی ها گفتند که اگر از این قابلیت استفاده کنید، دیگه سراغ اپ دیگری نخواهید رفت. برای این کار، باید برید توی قسمت تنظیمات پادکست، و تگ ها رو اضافه کنید:

 

castbox2

 

یک سری تگ های پیش فرض وجود داره که می تونید ازشون استفاده کنید، ولی من برای راحتی کار خودم، تگ ها رو بر اساس سلیقه خودم و اونجوری که به پادکست ها گوش می دم و توی ذهنم دسته بندیشون می کنم و به کارم میاد، اضافه کردم.

 

castbox3

 

خب، تا اینجای کار برای من خیلی استفاده از این اپ هیجان انگیز بود. فقط نکته ای که هست اینه که گویا اپیزودهای پادکست هایی که سابسکرایب کردید به صورت خودکار دانلود می شن، اگر می خواهید این طور نباشه، باید در قسمت ستینگ هر پادکست دکمه ی مربوطه رو غیر فعال کنید. من هنوز نرفتم دقیق تر بررسی کنم ببینم که آیا راهی هست که به جای اینکه دونه دونه این کار رو برای پادکست ها انجام بدیم یک بار در کل تنظیمات پادکست غیرفعالش کنیم یا نه.

وقتی برای پادکست هاتون تگ می ذارید، فهرستی در بالای صفحه سابسکرایب پیدا می شه که شامل همون تگ هاست و طبعا روی هر کدوم که کلیک کنید پادکست های مربوطه رو می بینید. دقت کنید که هر پادکست می تونه توی هر چند تا لیست که می خواهید باشه. توی عکس زیر می تونید قسمتی از لیست من رو ببینید:

 

castbox4

 

چه طوری می شه این لینک رو ایجاد کرد؟ در واقع باید بپرسیم چه طور می تونیم فهرست پادکست هامون رو با دیگران به اشتراک بگذاریم؟ کست باکس راحت ترین راه ممکن رو برای این کار در اختیار قرار داده، وقتی توی هر کدوم از لیست هاتون برید، یه دکمه ی share اون بالا داره که می تونید از طریق اون لینک اشتراک گذاری رو ایجاد کنید و توی پلفترم های مختلف منتشرش کنید:

 

castbox5

 

و این توییت رو هم در این مورد ببینید:

این تجربه کوتاه من از کست باکس تا اینجا بود، اما علت اینکه اومدم سراغش و این جزئیات رو براتون نوشتم، سوال توییتری یکی از دوستان علاقه مند پادکست بود و پاسخ هایی که بهش داده شد. دوست مورد نظر، پرسیده بود که آیا راهی وجود داره که بشه پادکست های فارسی رو یه جا دنبال کرد یا نه، و در پاسخ خیلی ها پاسخ های به درد بخوری دادند که در ادامه، خلاصه و جمع بندیش رو براتون می نویسم.

کست باکس این امکان رو می ده که برای فهرست هایی که از طریق تگ ها درست کرده اید، لینک ایجاد کنید و این لینک رو به اشتراک بگذارید. دیگران می تونند با داشتن این لینک، پادکست های مورد نظر شما رو یک جا دنبال کنند.

این فهرست ها رو بدون نصب اپ هم می تونید ببینید، برای مثال، کاربر بالا لینک پادکست های خودش رو گذاشته که من با کلیک روی روی لینک در ویندوز، به صفحه زیر رسیدم. ایشون در حال حاضر حدود 90 تا از پادکست های فارسی زبان رو در این لیست قرار داده، زمانی که شما این لینک رو باز می کنید، شاید این تعداد کم و زیاد شده باشه:

https://castbox.fm/cl/38483?utm_campaign=a_share_cl&country=us

البته، باز هم طبق توضیحات همین کاربر، محدودیت های این روش اینه که کست باکس در نسخه ی رایگان بیش از 100 پادکست رو پشتیبانی نمی کنه، و برای استفاده از لینک باید فیلترشکنتون هم روشن باشه.
دیگه از خوبیای کست باکس بارتون بگم که، یکی از کاربران ویرگول هم زیر پست قبلی، یک کامنت گذاشته که تصویرش رو براتون می ذارم:

 

 

نکته ی جالب بعدی که کاربر دیگری، دانیال، توضیح داده، اینه که می شه از پادکست ادیکت بک آپ گرفت و به کست باکس انتقالش داد، فقط پسوند فایل مربوطه، opml است:

یکی از دوستان پادکستر هم توضیح داده که:

من که زبان فنی رو زیاد متوجه نمی شم، اما نتیجه مهم توییت بالا اینه که خروجی مورد نظر از پادکست ادیکت رو توی پلتفرم های دیگه (اپلیکیشن های دیگه) هم می شه استفاده کرد.
خلاصه ی قضیه اینه که تا اینجا فهمیدیم کست باکس و پادکست ادیکت لینک هایی تولید می کنند که به هر کاربر اجازه می ده فهرست پادکست هاش رو منتشر کنه، که دیگران در اپ های خودشون دنبال کنند. احتمال میدم که اپ های دیگه هم چنین قابلیت هایی داشته باشند، ولی چون بررسیشون نکردم و هنوز ندیدم کسی چیزی بگه، فعلن موکولش می کنیم به آینده، پس این پست ممکنه ویرایش بشه.

یه دوستی داشتم که می گفت اگر می خواهی کاری زود انجام بشه، بسپرش به تنبل ها! خلاصه که کاربری که دنبال راه حل ساده ای برای دنبال کردن یه جای پادکست های فارسی بود، باعث شکل گیری این گفتگوها در توییتر شد و باعث شد که من کلی چیز یاد بگیرم. دمش گرم!

راستی، تنبلی اصلن صفت منفی ای نیست، خیلی هم خوب و پسندیده است. اگر باور ندارد، برید کتاب در ستایش تن آسایی رو بخونید. البته خودم نخوندم، چون تنبلیم میاد. 🙂
باورتون می شه که به لحاظ سیر تغییر و تحول جوامع انسانی طی چند هزار سال، این مطلب تایید هم می شه؟ اگه اپیزود 12 و 13 پادکست ناوکست رو گوش کنید متوجه منظورم می شید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.