انسان خردمند یا انسان نابودگر؟

انسان خردمند یا انسان نابودگر؟

انسان خردمند یا انسان نابودگر؟

ده هزار سال!! فقط ده هزار سال از هبوط انسان هموساپین که ما باشیم و خودمون رو اشرف مخلوقات فرض می کنیم روی این کره خاکی می گذره. شاید برای شما هم سوال شده باشه که چرا ما انسان ها مثل سایر جانوران گونه های مختلف نداریم و این قدر به لحاظ ادراک و توانایی مغز با بقیه متفاوتیم. طوری که خلا از باهوش ترین پستاندار تا انسان رو ظاهرا هیچ جانداری پر نکرده و تفاوت عظیمی دیده می شه.

پاسخ اینه, فقط ده هزار ساله که ما تنها هستیم و پیش از اون گونه های دیگری از انسان هم وجود داشتند که این قسمت پادکست ناوکست در موردشون توضیح میده. خوهران و برادرانی که حالا در قرن 21 ام, قسمت هایی از ژنشون رو توی دی ان ای خودمون کشف کردیم. ناوکست توضیح میده که چه نظریاتی برای دلیل از بین رفتن گونه های دیگر انسان وجود داره.

یکی از نظریات اینه که ما, هموساپین ها, بقیه گونه ها رو نابود کرده ایم. راستش با توجه به شواهد و قرائنی که در تاریخ مکتوب و زندگی الانمون وجود داره, به نظر من احتمالا این باید درست ترین تئوری باشه, چون ما هموساپین ها هنوز که هنوزه در حال جنگ و دشمنی هستیم و تاریخمون خونین ترین تاریخ روی کره ی خاکی بوده.

در قرن 21 ام درگیر جنگ هایی هستیم که اگر روی سیاره دیگری بایستیم و از دور بهش نگاه کنیم, واقعا هیچ علت معقول و منطقی نمی شه براش پیدا کرد. بعد از نابود کردن سایر گونه ها به جون همدیگه افتادیم و البته موفق شدیم در کمتر از 200 سال مقادیر زیادی از جانوران زنده روی زمین رو هم به طرق مختلف نابود کنیم.

باید بگم این اپیزودهای 20 دقیقه ای ناوکست که در مورد تکامل صحبت میکنه تا اینجا به نظرم یکی از جذاب ترین و تفکربرانگیزترین پادکست های فارسی بوده. فقط به این تقابل فکر کنید, اگر گونه ما اینقدر پرخاشجو نبود, آیا نیازی بود این همه اخلاق برای مهار کردن خودش به وجود بیاره و با انواع و اقسام ادیان و عرفان ها سعی در آروم کردن ذات بی قرارش بکنه؟

در این مورد میشه ساعت ها و روزها فکر کرد و نوشت… عجالتا تا هنوز کاملا همدیگر رو نابود نکردیم، ناوکست رو از دست ندید.

پی نوشت: یادداشت بالا رو بعد از گوش دادن اپیزود دوم پادکست ناوکست، با عنوان انسان آشپز نوشتم و در کانال تگلرام رادیولاله منتشر شد. تا الان که این یادداشت رو اینجا منتشر می کنم، ده قسمت از ناوکست منتشر شده، و معلوم شده که انسان خردمند که ما باشیم، خیلی خیلی بیشتر از اون چیزی که فکرش رو بکنید در انقراض گونه های مختلف موجودات دست داشته ایم. از جمله بسیاری از کیسه داران غول پیکر استرالیا که وقتی انسان هوموساپین پاش رو به اونجا گذاشت، طی مدت زمان نه چندان طولانی، منقرض شدند.

تصویری که ناوکست از کتاب انسان خردمند در مورد این موجودات ارائه می ده، تخیل آدم رو می بره به جهان های موازی دیگری که می تونست وجود داشته باشه، شیر های کیسه دار، کانگوروهای دو متری، پرندگان غول پیکر و …

واقعا که خطرناک ترین گونه ی به وجود آمده روی زمین، ما هستیم که با تفاخر زیاد، خودمان را انسان خردمند هم نامیده ایم!!

در یک نوشته ی دیگه، به شکل مفصل تر در مورد پادکست ناوکست نوشته ام:

تکامل، فرگشت، تاریخ پیشاتمدن، انسان خردمند، یوال هراری، همه در پادکست ناوکست

 

اگه براتون سواله چطوری پادکست ها رو گوش کنید یه سری به این پست بزنید با کدوم اپ یا پلتفرم پادکست گوش می دید؟

رادیو لاله در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام

اکانت توییتر

اکانت اینستاگرام

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.