تولد یک وب سایت در مورد معرفی پادکست ها

تولد یک وب سایت در مورد معرفی پادکست ها

تولد یک وب سایت در مورد معرفی پادکست

سلام.

من لاله هستم. این وب سایت رو برای نوشتن در مورد پادکست های فارسی درست کرده ام. پیش از این در تلگرام، کانالی با اسم رادیو لاله ایجاد کرده بودم که اپیزودهای پادکست های موردعلاقه ام را در اون قرار میدادم، همین طور بعضی وقت ها، یادداشت های کوتاهی در موردشون می نوشتم.

کانال تلگرام واقعا بستر مناسبی برای این نوع محتوا نیست، چون بسیاری از نوشته ها بعدن به سختی قابل دسترسی هستند وخیلی وقت ها دنبال کردن سیر روند مطالب برای کسی که نمی تونه تمام پست ها رو دنبال کنه سخت می شه. به همین علت، تصمیم گرفتم قسمتی از محتوای کانال تلگرامی رو به این وب سایت منتقل کنم. این لینک آدرس کانال تلگرامی رادیو لاله است که همچنان به کار خودش (معرفی پادکست) ادامه خواهد داد، https://t.me/LPodcastC

و این وب سایت هم به عنوان مکمل، نوشته ها و محتوا رو در برخواهد گرفت.

در ابتدا، باید توضیح بدم که من پادکست تولید نمی کنم، بلکه در مورد پادکست ها می نویسم. زمانی که مدت کوتاهی از فعالیت کانالم با عنوان منتخب پادکست ها و فایل های صوتی گذشته بود، دوستی پیشنهاد داد که اسمش رو به رادیو لاله تغییر بدم، چون رادیو، در معنای کلاسیک اش، منبعی است برای شنیدن مجموعه ای از مطالب شنیداری، موسیقی، گفتگو، و مطالبی در حوزه های مختلف. و کاری که من در آن کانال انجام می دادم هم در واقع ، به لحاظ اینکه انتخاب مطالب شنیداری است، شبیه است به گوش دادن به یک کانال رادیو. به همین خاطر، اسم این وب سایت هم به پیروی از آن کانال، رادیو لاله نام خواهد داشت.

البته هنوز در تردید هستم که این نام را به “رادیو ابر” که بیشتر مورد پسند خودم است تغییر بدهم یا نه. (نام کاربری من در بسیاری از شبکه های اجتماعی طی سال های زیادی، LalehAbr بوده است و با این شناسه می توانید من را خیلی جاها، از جمله توییتر پیدا کنید) ضمن اینکه، ابر، ارتباط محتوایی با cloud هم دارد، محتوای ذخیره شده در وب و قابل دسترسی برای آدم های مختلف است.

البته من معنی دقیق و فنی این اصطلاح رو نمی دونم. اما نظر سنجی که اخیرا در کانالم در این موردگذاشتم، اغلب مخاطبان به طور قاطع، همان رادیو لاله را برای عنوان انتنخاب کردند، و علت این انتخاب هر چه که باشد، (شاید عادت نه لزوما بهتر بودن این نام) فعلا همین نام رادیو لاله را حفظ خواهم کرد.

محتوای کانال من، از این قرار بود: کانالی که برای شما منتخبی از پادکست ها و سایر مطالب شنیداری را جمع آوری می کند، گاهی شعری کوتاه، یا خبر فرهنگی خاصی و یا قطعه ای موسیقی را به اشتراک می گذارد. و گاهی، اگر فرصتی دست دهد، یادداشت های کوتاهی که در مورد خود پادکست یا محتوای آن ها به نظرم می رسد در آن کانال می نویسم.

شعرهای کوتاه و آهنگ ها منحصر به همان کانال باقی خواهند ماند، و اما سایر مطالب چند دسته خواهد بود:

معرفی پادکست های جدید: دنبال کردن پادکست های جدید فارسی که هر روز بر تعدادشان افزوده می شود، ممکن است کار سختی باشد، بنابر این اینجا قرار نیست هر پادکستی که به وجود می آید رو معرفی کنم. سعی می کنم اسامی پادکست هایی که به چشمم خورده و لینک هاشون را در پست های معرفی پادکست قرار بدم، حتی آن ها که لزوما فرصت گوش دادنشان را پیدا نکرده ام.

معرفی پادکست های که مدتی است فعال هستند: دسته دوم معرفی ها، شامل پادکست هایی است که چند ماه یا چند سال است که فعال هستند و اپیزود تولید می کنند. ممکن است خیلی از شما مخاطبین پادکست با آن ها آشنا باشید، اما قطعا کسانی پیدا می شن که با برخی از آن ها آشنا نباشند. در مورد این پادکست ها سعی می کنم بسته به زمانی که تونسته ام برای گوش دادنشان اختصاص بدم، توضیحات مختصر یا مفصلی بنویسم.

معرفی اپیزودها: همیشه نمی شود تمام پادکست ها را به طور کامل دنبال کرد، بعضی از پادکست ها، سیر مشخصی دارند و اگر همه قسممت ها را گوش ندهید، مثل دیدن یک قسمت از سریال دنباله دار، قسمت زیادی از مطلب را از دست داده اید، اما بسیاری از پادکست ها این گونه نیستند، گاهی اپیزودهایی جذاب از بعضی پادکست ها، بدون اینکه لزوما همه ی قسمت های آن را دنبال کنید، بسیار شنیدن ئوعغی است. در این موارد، گاهی می توانم فقط اشاره ای به اپیزود مورد نظر بکنم، احتمالا با توضیحی مختصر، و گاهی شاید یادداشت مفصل تری همراه با نظرات خودم بنویسم.

سعی می کنم تا حد ممکن، لینک های گوش دادن به پادکست ها و توضیحاتی که خودشان می دهند را هم آپی دیت کنم.

یک دسته دیگر از مطالبی که اینجا قرار خواهم داد، نظرات دیگران در مورد پادکست ها یا اپیزودهای خاص است. بیشتر این نظرات از توییتر جمع آوری خواهند شد و طبیعتا نه قرار است جامع باشند و نه مانع! تنها توییت هایی هستند که به چشم من آمده اند و فرصت بازنشرشان را پیدا می کنم.

از دیگر مطالبی که در کانال قرار می دادم، لینک برخی کتاب های صوتی، سخنرانی ها، یا موسیقی و کلیپ های جذاب بود. هنوز در مورد اینکه آیا این مطالب را هم به وب سایت منتقل کنم یا نه، تصمیم نگرفته ام. فکر می کنم این موضوع به تدریج که کمی کار این وب سایت را جلو ببرم، برایم مشخص خواهد شد.

یک نکته که در مورد تمام این محتوا صدق می کنه، این است که باید بدونید تمام این انتخاب ها، معرفی ها و …، قطعا از فیلتر ذهن من گذشته و ارتباط مستقیم با علایق شخصی شخص شخیص بنده داره! گذشته از شوخی، قطعا چیزی که من اینجا به شما ارائه می دهم، لزوما محتوای بی طرفانه ای نیست، نه اینکه من شخص خاصی باشم، بلکه به این دلیل ساده، که هر آدمی، از جمله من، گرایشات و علایق خاص خودش را در انتخاب هاش دخالت می ده .

اگر این وب سایت برای شما ارزش دنبال کردن داشته باشه، قاعدتا باید به این دلیل باشه که دست کم قسمتی از سلیقه من یا محتوایی که انتخاب می کنم (معرفی پادکست ) یا نظراتی که می دهم، برای شما جالب و قابل پیگیری است. امیدوارم اشتراکات زیادی در این علایق شخصی پیدا بشه و شما هم مثل من از این موضوع لذت ببرید.

 

رادیولاله در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام

اکانت توییتر

اکانت اینستاگرام

اپیزودهای رادیو لاله

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.