هر آنچه در مورد ساخت پادکست می خواستید بدانید ولی خجالت می کشیدید بپرسید

هر آنچه در مورد ساخت پادکست می خواستید بدانید ولی خجالت می کشیدید بپرسید

همه چیز در مورد ساخت پادکست (چطور پادکست بسازیم)

آخرین به روزرسانی : 99/9/9

در این پست می خواهم مطالبی که تا الان درباره پادکست ساختن به زبان فارسی تهیه شده و به چشمم خورده است را جمع آوری کنم. تا الان با تعداد زیادی از دوستان مواجه شده ام که سوالاتی در زمینه پادکست ساختن داشته اند که بعضا جوابش را خودم هم بلد نبودم.

در زمینه مسائل فنی پادکست تبحر چنانی ندارم، از طرفی خیلی ها محتوای صوتی ارزشمندی تولید می کنند اما در تلگرام یا ساوند کلاود منتشر می کنند و روی اپ های پادکست قرار نمی دهند، شاید چون آشنایی چندانی ندارند این کار را لازم نمی دانند. و وقتی هم به این دوستان پیشنهاد می کنم که روی فید RSS بگیرند و فایل های صوتیشان را روی اپ های پادکست بیاورند، معمولا چند و چون کار را از من سوال می کنند.

در این پست وبلاگ، می خواهم لینک ها و مطالبی را که تا کنون در این مورد پیدا کرده ام جمع آوری کنم. البته بسیاری از این مطالب هم پوشانی دارند و چه بسا مطالب تکراری هم در آن ها زیاد است، اما به هر حال به درد کسی که دنبال پادکست ساختن است می خورد.

سایت چنل بی:

علی بندری از همان زمان که با پادکست چنل بی اسم و رسمی بهم زد، خیلی ساختن پادکست را تشویق و ترویج می کرد و علاقه داشت که جامعه ی فارسی زبان را با مقوله ی پادکست آشنا کند، و انصافا هم تا حد زیادی موفق بود. تعداد زیادی از پادکست هایی که در سال 97 شروع به ساخت کردند را باید مدیون این تلاش های علی بندری بدانیم. به هر حال، در جهت همین تلاش ها، سایت چنل بی تعدادی مطلب در قسمت بلاگ با موضوع ساخت پادکست منتشر کرده است. مطالبی که تا کنون در وبلاگ سایت چنل بی در این خصوص منتشر شده است به قرار زیر هستند:

مقاله ی بالا، شروع خیلی خوبی است برای کسانی که در فکر ساختن پادکست هستند. مهم ترین مساله ی ساخت پادکست، محتوایی است که در سر دارید و موضوعی که دوست دارید با دیگران به اشتراک بگذارید. با خواندن مقاله بالا، می توانید فکر و ایده ی خودتان را ارزیابی کنید.

در مقاله ی بالا، امید صدیق فر توضیح داده است که برای ضبط پادکست نیازی به اینکه در یک استودیوی حرفه ای صدا ضبط کنید ندارید، و با ترفندهای ساده، می شود در خانه هم صدا را با کیفیت مناسبی ضبط کرد.

اگر می خواهید پادکست بسازید، یکی از تصمیم هایی که باید بگیرید، این است که از طریق چه سایتی فید RSS تهیه کنید و مراحل ثبت پادکستتان روی آیتونز و سایر اپ های پادگیر چیست. در مطلب بعدی، توضیحاتی در این باره نوشته شده.

در چهار پست بالا، کمابیش مراحل مختلف ساخت پادکست، از محتوا تا انتشار پوشش داده شده اند. سایر مطالبی که در وبلاگ چنل بی منتشر شده و در خصوص پادکست ها است هم می تواند مرجع خوبی برای فهم چگونگی بهتر ساختن یک پادکست باشد.

یکی دیگر از پادکسترهایی که در سایت پادکستش در مورد ساخت پادکست مطالب آموزشی قرار می دهد، طه است. طه، میزبان پادکست پاپریکا با موضوع سینما است. مطالبی که طه برای آموزش پادکست در سایت پاپریکا قرار داده در لینک های زیر قابل دسترسی اند:

اگر در مورد خرید میکروفون سوال دارید، این ویدئو می تواند شما را راهنمایی کند:

مطلب بالا مقاله ی کوتاهی است که اگر در فکر ساخت پادکست هستید، و نمی دانید باید از کجا شروع کنیدو به چه چیزهایی نیاز دارید، برای داشتن یک سری اطلاعات اولیه و تصمیم گیری کلی، به درد بخور است. مطلب بعدی سایت پاپریکا:

اگر از من بپرسید، مطلب بالا خواندنش واجب نیست، ولی می تواند به شما کمک کند که اگر ایده و محتوایی برای پادکست ساختن در سر دارید اما هنوز سردرگم هستید که به چه شیوه ای اجرایش کنید، می تواند مفید باشد.

طه وعده داده بود که به تدریج محتوای بیشتری در مورد ساخت پادکست منتشر خواهد کرد، پس شاید بد نباشد هر از گاهی سری به سایتش بزنید و پیگیر مطالب جدید باشید.

لینک های بعدی، مربوط به سایت فوربو هستند. اینکه فوربو چیست و چه می کند، هر چند ممکن است برای شما جالب باشد، اما در این یادداشت نمی گنجد، قسمتی که برای ما مهم است این است که وبسایت فوربو یک پادکست با همین نام هم داردو در یکی از قسمت های این پادکست،در مورد تمامی مراحل ساخت و تولید و انتشار پادکست به طور خلاصه توضیح داده است. من فکر می کردم چنین مطلبی باید خیلی طولانی باشد اما این اپیزود از پادکست فوربو فقط نیم ساعت است. توضیح این اپیزود:

در این قسمت فرآیند تولید پادکست را در 6 مرحله بررسی می‌کنیم. از تهیه و آماده‌سازی محتوا تا انتشار پادکست در سرویس‌های معتبر پخش پادکست

منبع این اپیزود، مقاله ی خود سایت فوربو با همین نام است، در واقع این مقاله، متن پادکست بالاست.

این پادکست و متن، تقریبا تمامی مطالبی که در مقالات قبلی گفته شد را پوشش داده اند و تقریبا می توان گفت که با خواندن/گوش دادن آن ها، از سایر مقالات مربوط به مسائل فنی پادکست سازی بی نیاز می شوید. سایت فوربو همین طور مطالبی که در مورد ساخت پادکست تهیه کرده بود را در قالب یک کتاب التکرونیک با فرمت PDF هم آماده کرده است و به رایگان در اختیار شما قرار می دهد. تمامی مطالبی که در مقاله و پادکست بالا هستند، در این کتاب هم یافت می شوند، اما راستش مقایسه نکرده ام که ببینم آیا چیز بیشتری هم هست یا نه.

در این کتاب، مانند مقاله و پادکست بالا، مراحل تولید پادکست از صفر تا صد در شش مرحله را توضیح داده شده. در این کتابچه ی الکترونیکی، با زبان ساده و خلاصه، از انتخاب محتوا، ضبط، ادیت فایل صوتی، انتخاب پلتفرم ها و تهیه فید RSS، ثبت پادکست روی ITUNES و آپلود کردن اپیزودها را می توانید بیابید.

اگر قصد ساختن پادکست را دارید، این کتاب را به شما پیشنهاد می کنم، دریافت آن از طریق سایت فوربو رایگان است و لینک دانلود رایگان آن به شکل مستقیم به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

کتاب الکترونیک رایگان «پادکست؛ یا چگونه یاد بگیریم پادکست بسازیم و به آن عشق بورزیم» در سایت فوربو منتشر شد.

این کتاب رو از طریق لینک زیر دریافت کنید تا به راهنمای کاملی در خصوص تولید پادکست دسترسی داشته باشید.

https://furbodm.com/pdb

یکی دیگر از مطالبی که ممکن است به درد شما بخورد را رادیو سرو منتشر کرده است و در مورد انتخاب موسیقی پادکست توضیحاتی داده است:

و در آخر، اپیزود چهارم از فصل دوم پادکست هزارتو رو به شما پیشنهاد می کنم که گفتگویی با علی بندری است در باره پادکست سازی، و مدیوم پادکست به طور کلی. اکیدا برای هر کسی که پادکست می سازد یا قصد ساختن پادکست دارد، گوش دادن به این مصاحبه ی پادکست #هزارتو با #علی_بندری را توصیه می کنم. می توانم حتی بگویم از واجبات است. این مصاحبه، یکی از جامع ترین چیزهایی است که در مورد پادکست شنیده ام و ارزش بارها گوش دادن را هم دارد.

این همه‌ی پادکست نیست: گفتگوی پادکست هزارتو با علی بندری در باره ی مدیوم پادکست و پادکست سازی

آخرین مطلب، فیلم آموزشی است که فیدیبو، با حضور علی بندری و به شکل سخنرانی برگزار کرده است. لینک این ویدو رو می تونید در اینجا ببینید:

چگونه پادکست بسازیم؟ - کارگاه علی بندری از پادکست چنل بی | ساخت پادکست
چگونه پادکست بسازیم؟ – کارگاه علی بندری از پادکست چنل بی


مطالب دیگری در گوشه و کنار هم قابل یافتن هستند، مانند این پست ها در ویرگول:

 

مطلب اضافه شده در تاریخ 99/9/9

امیدوارم لینک ها و راهنمایی های این یادداشت تونسته باشه به شما کمک کنه که راه هموارتری برای ساختن پادکست مورد علاقه تون داشته باشید. اگر کسی یا گروهی را می شناسید که در تلگرام فایل های صوتی خوبی منتشر می کنند اما در اپلیکیشن های پادگیر نیستند، این مطلب رو برایشان بفرستید.

به مطالب بعدی رادیولاله درباره میزبان های پادکست هم رجوع کنید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.